Katwijkse progbands maken het waar in De Schuit

SjondeMol-28

UPDATE: nieuwe foto’s van Arie van Duijn, 6dunes, onderaan het bericht

Verslag en foto’s optreden Golden Caves, Downriver Dead Men Go en The Aurora Project @ De Schuit

Zaterdag jongstleden, voor de echte diehards februari de 25e , was het dan zo ver. Menig prog fundamentalist, amateur-intellectueel, muziekliefhebber en verdwaalde tegen geestdood aanschurende kroegganger had zich verzameld in een zekere Katwijkse muziekgelegenheid genaamd “de Schuit” ter afwachting van een vooraf al haast legendarisch gewaand staaltje sonisch geweld.

Lees verder »

Atmosferische melancholie sleept ‘Tides’ van Downriver Dead Men Go naar eenzame hoogte

downriver

Ze lijken de laatste tijd steeds schaarser te worden. Van die albums op zo’n zeldzame hoogte dat, ondanks het feit dat je er kort daarvoor toch daadwerkelijk een uur in diens volledige vorm in geïnvesteerd hebt, de precieze kracht van een dergelijke plaat zich vertegenwoordigt in een wringende lege plek.

“Tides” van Downriver Dead Men Go is zo’n plaat. Een atmosferisch en melancholisch debuut van zeldzame, of misschien passender bij deze plaat, eenzame hoogte die de luisteraar op zeldzaam effectieve wijze weet uit te dagen en te confronteren met een lawine aan ongefilterde en rauwe treurnis, melancholiek en neerslachtigheid om hem vervolgens peinzend en emotioneel uitgeput achter te laten.

De plaat opent met “The Dying of The light”, een zo’n vier minuten durende instrumentale kennismaking met de muzikale invalshoek, maar bovenal de duistere sfeer, die we op de rest van het album nog tegen zullen komen. Alleen al de titel in combinatie met een begin van dissonant gekras van gevogelte geeft een goed beeld van de duistere sfeer, laat staan de melancholieke, kale pianonoten en de sfeerscheppende synthesizer en viool geluiden die daarop volgen.

Lees verder »

1e prijs ‘Isala encore’ wederom voor Pop4Shore!

pop4shore

Daar stonden we weer, in het mooie Isala theater. Klein beetje zenuwachtig. Je weet dat alle ogen gericht zijn op het koor dat al twee maal eerder met de 1e prijs aan de haal ging. Alleen daarom zorg je er al voor dat je show tot in de puntjes perfect wordt uitgevoerd. Je publiek ontroeren en entertainen en een daverend applaus in ontvangst nemen is toch het mooiste wat er is. Daar kan geen prijs tegenop. Nou ja, klein beetje wel natuurlijk. Als Nederlander mag je nooit te trots zijn, maar reken maar dat we als koor 100% trots zijn.

Lees verder »

Heerlijke apocalyptische thematiek bij The Aurora Projects’ – World of Grey

tap

Vorige maand heeft de Katwijkse formatie The Aurora Project, een band met een zeer goede naam binnen het Nederlandse prog-rock landschap, diens 4e studioalbum genaamd “World of Grey” aan de man gebracht. De concert review van de releaseparty door Vink vind je hier. Genoeg aanleiding om mij, een 16 jarige droogkloot, hier zijn “deskundig” oordeel over te laten vellen. Dat ik lijd aan een schaamteloos gebrek betreffend muzikale kennis vergeten we dan maar even, op naar de plaat.

The Aurora project heeft met ”World of Grey” een formidabel, meeslepend (concept)album afgeleverd dat uitblinkt in zowel muzikaal als tekstueel vakmanschap en ontegenzeggelijke kwaliteit, maar bovenal een overtuigend en sterk sonisch landschap neerzet waar de stevige progressieve, cinematisch, rock sound en politieke en apocalyptische thematiek op uiterst effectieve wijze bij elkaar komen tot één meeslepend en ijzersterk geheel. Aspecten die bij live-optredens nog verder versterkt worden door bijpassende visuals op een groot scherm.

Lees verder »

Dinsdagmiddag Muziekvideo: Trabant en The Rudolfs @ SKA NYE 16/17

32-DSC00213

Niks te doen vandaag?
Dat komt mooi uit!

Hier hebben we dik drie uur kijk- en luisterplezier voor je met de volledige optredens van Trabant en The Rudolfs tijdens het SKA Oud en Nieuwfeest in Scum.

Leuk om jezelf en anderen als zombie in kennelijke staat weer terug te zien.

Later volgt nog een edit van de video’s geschoten in de Quake tent.

Hierna de video’s…

Lees verder »

Concertreview Albumpresentatie The Aurora Project @ De Boerderij Zoetermeer

a54a2145

Katwijks finest: Downriver dead men go, Golden Caves en The Aurora Project, traden op in Zoetermeer en dit vond Vink ervan.

Op zaterdag 10 december speelden de bands: Downriver dead men go, Golden Caves en The Aurora Project in De Boerderij in Zoetermeer tijdens de presentatie van het allernieuwste conceptalbum van The Aurora Project, “World of Grey”. Om 19 uur vertrokken we met de bus vanaf het Marktplein naar de desbetreffende toko.

Ik kom wel vaker in De Boerderij, maar even een compliment aan deze toko. Hier is het geluid altijd perfect. Verdomme, Waarom moesten we zo ver reizen voor deze Katwijkse line-up? Gemeente Katwijk verkoop je enige goede concertzaal niet aan de Baptistenkerk aub.

Lees verder »

Albumreview The Consortion: ‘And if someone get’s hurt..’

wij-vinden-dit-geen-pornografische-afbeelding-dus-het-mag___is-kunst

Een sterk en anthemisch debuut met compromisloze, vuige rock met flarden nostalgische sixties sound

Vorige maand is het eerste album van de Leidse rockband “The Consortion” uitgekomen, en ze hebben geheel vrijwillig Kattuk.nl om een review gevraagd, dus genoeg aanleiding om mij, een 16 jarige droogkloot met een kritisch gebrek aan muzikale kennis, hier mijn “deskundig” oordeel over op te laten stellen, maar genoeg omstandig gezever, op naar de plaat.

The Consortion heeft met dit album een sterk en anthemisch debuut afgeleverd wat je met een sterke combinatie van compromisloze en vuige (rock) en nostalgische geluiden met een voet in de jaren 60 meeneemt op een onstopbare en bovenal gepassioneerde achtbaanrit.

Lees verder »

Fokking Mayhem bij Delusional in Scum

10-optreden-scum-10-van-13

Kort verslag en foto’s.

F*kking Mayhem in Scum afgelopen vrijdag bij het optreden van de jonge Katwijkse Metalcore band Delusional op MetalBlast. Wat is die band goed geworden zeg! Gezellig volle zaal vakkundig opgewarmd door The Peterlees. Daarna helemaal los bij Delusional. Superstrakke set waar de energie van afspatte zorgde voor 1 grote moshpit van begin tot eind.

Lees verder »

Leerlingen Pieter Groen dichter bij Poetry Slammer Ellen Deckwitz

08-dsc_0225

Verslag en foto’s van de Meet and Greet in De Schuit

Op de vroege donderdagochtend mochten ruim 200 scholieren van het Pieter Groencollege zich verdiepen in de wereld van de poëzie voor het vak Nederlands. Dit deden ze samen met niemand minder dan Ellen Deckwitz, de winnaar van de NK Poetry Slam 2009! Zij mocht spreken in de Schuit, tijdens een dag die gezamenlijk georganiseerd werd door Welzijnskwartier, Bibliotheek Katwijk en ons eigen Kattuk.nl. Dat lijkt wel erg veel stof voor een zaal nog half slapende leerlingen.

Lees verder »

Recensie: Lilith – Sell Out EP. IJzersterk en veelbelovend debuut!

sell-out

Halverwege de zomer kwam de eerste EP genaamd “Sell-Out” van het Noordwijkse all-girl punk / grunge trio Lilith uit. Gevolgd door een spetterende EP-releaseparty in De Nobel. Genoeg aanleiding voor ons om een 16 jaar oude droogkloot met chronisch gebrek aan muzikale kennis de taak te geven om hier zijn hondseerlijke, deskundige, oordeel over te vellen.

Om maar meteen met de, figuurlijke, deur in huis te vallen Lilith heeft met dit album een ijzersterk debuut afgeleverd wat je binnen een tijdframe van zo’n 16 minuten op perfecte wijze introduceert met hun pakkende, scherpe en harde combinatie van punk, grunge en alternative rock en bovenal de scherpe, cynische en harde teksten die perfect bij deze sound aansluiten om je vervolgens ietwat gedesoriënteerd en bovenal verslaafd en smachtend voor meer achterlaat.

Zoals ik al eerder zei kun je de “sound” omschrijven als een effectieve en goed gebalanceerde menging van punk, grunge en alternatieve rock, ik kan eigenlijk niet veel dieper ingaan op specifieke invloeden, maar laat het nou net zo zijn dat er ook een bepaald concept als songteksten bestaat en laat taal nou net mijn ding zijn.

Lees verder »

Zonnig 35-jarig jubileum van Werfpop in de Leidse Hout!

werfpopnn

Zondag 17 juli was de 35e editie van Werfpop in Leiden. De line-up bestond onder andere uit Rico & Sticks #OpgezwolleTotNu, De Jeugd van Tegenwoordig, DeWolff, Memphis Maniacs, Textures en Madball. Door het gevarieerde programma en het lekkere zonnetje was het de hele dag ontzettend druk in de Leidse Hout. Over de gehele dag bezochten zo’n 22.000 mensen het festival.

Lees verder »
1 2 3 22
Copyright ­2001-2017 © Stichting Kattuk.nl ★ Over Kattuk.nlDisclaimerContactRSS