Jens ging naar het Open Podium….

01-DSC_0140

Review, foto’s en video Open Podium @ De Schuit. Met The Black Strange en Batwölf

Hallo daar, hier eerste even een korte “persoonlijke” boodschap. De laatste paar maanden heb ik meerdere malen semi-negatieve geluiden op mogen vangen met betrekking tot mijn gepubliceerd werk. Hierop ben ik tot de conclusie gekomen dat het wellicht de tijd is voor een wijziging van mijn aanpak en manier van schrijven. Ik als auteur kan het immers niet over het hart krijgen om jullie, mijn dierbare publiek niet exact te geven waar zijn vraag naar uit gaat. Veel leesplezier en deins vooral niet terug voor het geven van wat feedback dit wordt zeer gewaardeerd.

Open podia, misschien wel HET grootste geschenk voor de muzikale wereld waar ieder beginnend muzikant of bandje met een gerust hart zijn sonische boodschap kan uitdragen in een intieme setting. En als dan ook nog de gebroeders Vink en Leo van Duijn (foto, je lijkt op Lou Reed man, red.), u wellicht bekend als ex-zanger van The Rudolfs of vandaag dag van Tijger Tijger (ook zeker een aanrader), nog eens van de partij zijn, is de avond helemaal compleet.

Lees verder »

Schurende akoestiek bij Tom McRae

TomMcrae6dunes

Review optreden Tom McRae (support: Matt Winson) @ De Schuit op 16 september 2017 door Jens.

Daar was het dan, na maanden vervuld van abstracte anticipatie (ik had mij doelbewust afgeschermd van zijn studiomateriaal) zou de illustere Tom McRae dan eindelijk zijn akoestische escapades in De Schuit ten gehore brengen. Al maanden voorafgaand aan de avond was ik door onze niet nader te noemen hoofdredacteur klaargestoomd met meanderende monologen betreffende de man en zijn muziek en meermaals op niet-subtiele subtiele wijze aan de naderende datum herinnerd. …

Na een kort intermezzo buiten voor de deur, waar ik mij om puur sociale redenen bevond, besloten we om ons toch maar eens te begeven in de richting van de grote zaal, waar het ons al snel duidelijk werd dat het eerste nummer van die avond op vrij ironische wijze zijn slotfase al bereikt had. Vervuld van gezonde anticipatie besloot ik mij toch maar onder mijn mede-concertgangers te begeven, dat overigens voor het grootste deel uit non-Katwijkers bevond, een feit dat mij in eerste instantie vervulde met hoop op een avond zonder ervarings-versplinterende conversaties, een punt waar ik later nog even op terug zal komen, eerst het optreden.

Lees verder »

Chaotisch genieten bij afscheid Rudolfs

33-_DSC2331

Ervaringsverslag door Jens, foto’s door Hans en steady cam volledig optreden

“Meneer Guijt, wat is hier in godsnaam gebeurd?”

Op het nietszeggende, saaie gezicht van de verzekeringsagent bevond zich een mening van afschuw en ongefilterde verbazing om het feit dat mijn staat nog enigszins als levend te omschrijven was. Met gescheurde spieren en hevig gekneusde ribben lag ik wegkwijnend in een patiëntschort op een niet plezierig hard ziekenhuismatras. Het hart van de dokter had het bijna spontaan begeven toen hij geconfronteerd werd met de desbetreffende verwondingen herleidend naar de vorige avond. Dit soort letsel kwam je eigenlijk alleen nog maar tegen bij een ongelukkige enkeling terechtgekomen onder een kudde opgefokte stieren, een beeld wat overigens niet ver van de werkelijkheid verwijdert was.

Het feit dat dit alles terug viel te herleiden naar de Schuit had geleid tot een ongefilterde stroom aan onophoudelijke mythevorming rondom desbetreffende avond. Vervuld door ergernis wegens mijn onophoudelijk zwijgen verliet de agent met een stevig, overcompenserend tempo de ruimte om vervolgens een schijnbaar onophoudelijke stilte achter te laten. Toen herrees ook bij mij uiteindelijk de vanzelfsprekende en overigens terechte vraag “Meneer Guijt, wat is er in godsnaam gebeurd?”.

10 uur eerder …

Lees verder »

Fris en pakkend ‘progpop’ debuutalbum “Collision” Golden Caves

Goldencaves

Het is inmiddels al meer dan een maand geleden dat de jonge proggers van Golden Caves hoge ogen wisten te gooien in de Schuit en kort daarna hun debuutalbum naar buiten brachtten. Hoewel het inmiddels dus wel wat aan de late kant is, hier desondanks mijn oordeel.

De jonge proggers van Golden Caves lijken om te beginnen met hun recent uitgebrachte debuut “Collateral” zich volledig niks van gebruikelijke “prog-standaarden” aan te trekken. De band heeft er namelijk voor gekozen om naast een meer gebruikelijke overigens wel ijzersterk en strak uitgevoerde prog-sound ruimte te maken voor een bepaalde frisheid en toegankelijkheid binnen een sound, wat in deze context allesbehalve negatief bedoelt is, integendeel. Juist het feit dat de band al dan niet bewust de keuze maakt tot de inclusie van deze frisse muzikale elementen als op punten zowel klassiek als “pop” aandoende piano, de soulvolle vocalen van vocaliste Romy Ouwekerk, en hier en daar zelfs een tikkeltje psychedelica geven de band een volledig eigen en unieke sound die misschien nog wel het beste als “progpop” te omschrijven valt.

Lees verder »

Hartverwarmend gitaargeweld op Schuitfestival Koningsdag

kday2017-9

Review door Jens, video door SVD fotografie

Afgelopen donderdag, of Koningsdag voor de lezer die zelf niet dit verband heeft weten te leggen, was het dan weer zo ver. Geheel muziek liefhebbend Katwijk kwam wederom bijeen ter locatie van de Schuit om te genieten van een sterke dosis schurend gitaargeweld in verband met het jaarlijkse Koningsdagfestival.

Het festival ging van start met het Katwijkse garage-blues trio NOAD (foto). Ondanks het feit dat deze misschien niet het meeste profiel onder de spelende bands heeft wist de band te imponeren met een heerlijk gruizige maar desondanks verfijnde sound waarin heerlijk ruw en in reverb verdrinkend gitaargeweld en subtiele, emotionele kalmtemomenten zich op vrijwel naadloze wijze afwisselen. Het is uiteindelijk deze dynamiek tussen ruw en verfijnd, oorverdovend en subtiel die de muziek van de band naar een nieuw niveau weet te tillen en onderscheidt van menig ander band ronddwalend in nauwverwante muzikale wateren.

Lees verder »

Jong talent knalt op Kattukse Nach

51-DSC_5933

UPDATE: Foto’s Sjon de Mol staan ook online

Zo dat was ff gaaf zeg gisteren. Zo’n 200 bezoekers, van jong tot oud, hebben genoten van optredens van jong Katwijks talent in De Schuit.

Nautical Miles Beyond, Feest DJ Jaap, Two Faces, Mick Spek en The Sellouts hebben er een topavond van gemaakt. Daar gaan we op zeker meer van horen!!

Lees verder »

Tieners uit hun dak bij optreden Maan in de GoGo

38-DSC_5814

Verslag en foto’s

Vrijdagavond 24 maart was een spectaculaire avond, want er was een optreden van niemand meer dan The Voice-winnares Maan van Steenwinkel in de GoGo in Rijnsburg. De avond werd georganiseerd voor tieners van 12 jaar en ouder en ze gingen helemaal los toen ze er was. Meer dan 100 tieners waren op de avond afgekomen en ze hebben de grootste lol gehad.

Voor en na het optreden kreeg dj Wout al snel de dansvloer vol met de lekkerste hits van nu. Al met al was het een topavond, ik heb het enorm naar mijn zin gehad en Maan vond het ook erg leuk.

Lees verder »

Katwijkse progbands maken het waar in De Schuit

SjondeMol-28

UPDATE: nieuwe foto’s van Arie van Duijn, 6dunes, onderaan het bericht

Verslag en foto’s optreden Golden Caves, Downriver Dead Men Go en The Aurora Project @ De Schuit

Zaterdag jongstleden, voor de echte diehards februari de 25e , was het dan zo ver. Menig prog fundamentalist, amateur-intellectueel, muziekliefhebber en verdwaalde tegen geestdood aanschurende kroegganger had zich verzameld in een zekere Katwijkse muziekgelegenheid genaamd “de Schuit” ter afwachting van een vooraf al haast legendarisch gewaand staaltje sonisch geweld.

Lees verder »

Atmosferische melancholie sleept ‘Tides’ van Downriver Dead Men Go naar eenzame hoogte

downriver

Ze lijken de laatste tijd steeds schaarser te worden. Van die albums op zo’n zeldzame hoogte dat, ondanks het feit dat je er kort daarvoor toch daadwerkelijk een uur in diens volledige vorm in geïnvesteerd hebt, de precieze kracht van een dergelijke plaat zich vertegenwoordigt in een wringende lege plek.

“Tides” van Downriver Dead Men Go is zo’n plaat. Een atmosferisch en melancholisch debuut van zeldzame, of misschien passender bij deze plaat, eenzame hoogte die de luisteraar op zeldzaam effectieve wijze weet uit te dagen en te confronteren met een lawine aan ongefilterde en rauwe treurnis, melancholiek en neerslachtigheid om hem vervolgens peinzend en emotioneel uitgeput achter te laten.

De plaat opent met “The Dying of The light”, een zo’n vier minuten durende instrumentale kennismaking met de muzikale invalshoek, maar bovenal de duistere sfeer, die we op de rest van het album nog tegen zullen komen. Alleen al de titel in combinatie met een begin van dissonant gekras van gevogelte geeft een goed beeld van de duistere sfeer, laat staan de melancholieke, kale pianonoten en de sfeerscheppende synthesizer en viool geluiden die daarop volgen.

Lees verder »

1e prijs ‘Isala encore’ wederom voor Pop4Shore!

pop4shore

Daar stonden we weer, in het mooie Isala theater. Klein beetje zenuwachtig. Je weet dat alle ogen gericht zijn op het koor dat al twee maal eerder met de 1e prijs aan de haal ging. Alleen daarom zorg je er al voor dat je show tot in de puntjes perfect wordt uitgevoerd. Je publiek ontroeren en entertainen en een daverend applaus in ontvangst nemen is toch het mooiste wat er is. Daar kan geen prijs tegenop. Nou ja, klein beetje wel natuurlijk. Als Nederlander mag je nooit te trots zijn, maar reken maar dat we als koor 100% trots zijn.

Lees verder »

Heerlijke apocalyptische thematiek bij The Aurora Projects’ – World of Grey

tap

Vorige maand heeft de Katwijkse formatie The Aurora Project, een band met een zeer goede naam binnen het Nederlandse prog-rock landschap, diens 4e studioalbum genaamd “World of Grey” aan de man gebracht. De concert review van de releaseparty door Vink vind je hier. Genoeg aanleiding om mij, een 16 jarige droogkloot, hier zijn “deskundig” oordeel over te laten vellen. Dat ik lijd aan een schaamteloos gebrek betreffend muzikale kennis vergeten we dan maar even, op naar de plaat.

The Aurora project heeft met ”World of Grey” een formidabel, meeslepend (concept)album afgeleverd dat uitblinkt in zowel muzikaal als tekstueel vakmanschap en ontegenzeggelijke kwaliteit, maar bovenal een overtuigend en sterk sonisch landschap neerzet waar de stevige progressieve, cinematisch, rock sound en politieke en apocalyptische thematiek op uiterst effectieve wijze bij elkaar komen tot één meeslepend en ijzersterk geheel. Aspecten die bij live-optredens nog verder versterkt worden door bijpassende visuals op een groot scherm.

Lees verder »

Dinsdagmiddag Muziekvideo: Trabant en The Rudolfs @ SKA NYE 16/17

32-DSC00213